Låt kunden bestämma priserna!
LÄNKEN
Någon som vågar prova?
Tobias
[email protected]
Invigning Kamera 1
Invigning Kamera 2
Kreator
Spontant tycker jag att det är en bra och cool idé, men att man som verksam inom kultur och ung kommunikation ändå måste lära sig om egen företagsamhet förr eller senare. Men genom Kreator kanske man kan få en knuff i rätt riktning och komma igång! Vad tycker ni?
Fast då måste man flytta till Umeå antar jag. Och även om jag gillar staden och dess musikliv i alla former så är det lite väl kallt!
Hur lockar man sina fans idag?
På MIDEMNET pratade Michael Masnick om Trent Reznor och Nine Inch Nail med rubriken NIN case study.
En modell som Mike Masnick tar upp i artikeln och filmklippet ovan (följ länkarna), och som går att både diskutera och tolka på många olika vis, är: "Connect With Fans (CwF) + Reason To Buy (RtB) = The Business Model ($$$$)"
Med tanke på att det inte råder någon brist på band som gärna vill släppa en fysisk skiva (konstigt nog i dessa digitala tider) och mer än gärna synas med sin musikvideo på både Youtube och Myspace så behövs det läggas mer tid på att skapa kopplingar mellan banden och deras fans.
Det är först när det finns ett behov som man kan börja sälja sina produkter. Det låter logiskt men allt för många inom denna bransch ser produkten som den ultimata lösningen. "Bara jag har en skiva så ska jag börja spela mer ute och göra marknadsföring för bandet", "Bandet behöver någon som kan fixa fler gig åt oss" och "Vi måste ha ett skivbolag som vill släppa vår skiva" Alla dessa citat återkommer.
Allt faller dock tillbaka på om det verkligen finns ett behov från de som ska köpa deras skiva, betala för att se deras konsert och varför skulle ett skivbolag vilja signa ett band där det inte finns några anledningar för konsumenterna att köpa? Detta måste banden själva jobba med. Anledningar att köpa (Reason to Buy), och det hela börjar med att man skapar en kontakt med sina fans (Connect with fans). Precis som den fina modellen ovan!
Så vad är det du som spelar i ett band ska göra nu då?
Tobias
[email protected]
Utkast: Jag har ...
Jag har läst Jessica Schiefauers bok Om du var jag och det var definitivt det bästa jag läst i år. Nu har det ju inte gått så långt in på året men jag tror faktiskt att den står sig mot mycket annat som kommer att ges ut 2009.
Så skrivs det på bloggen Bokfreak
Å vilken tur vi har att Jessica jobbar hos oss i Blekinge nu! Hitta henne hos Blekinge UPP!
Invigning!
Välkommen till den officiella invigningen av Blekinge UPP!
Onsdag 25 februari kl 17-20
Östra Piren, Biblioteksg 4 i Karlshamn. Vi håller till på våning 3 i A-huset.
Det blir mingel, det blir musik, det blir dryck och tilltugg.
Festen livesänds via Bambuser så var inte ledsen om du inte kan vara på plats, utan var med oss ändå på webben!
http://www.blekingeupp.se/ (finns inom kort!)
Välkommen!
Camilla Bengtsson med crew
tel 0705 71 25 33
Daytona Sessions: två schyssta föreläsningar ett klick bort
Sånt här gillar jag! Tre riktigt duktiga (en av dem är dessutom rätt rolig!) föreläsare pratar om framtidens media, på ett någorlunda begripligt sätt. Heja!
/Jessica
[email protected]
Daytona Sessions vol 2
Vem vinner kampen om den sociala webben, Facebook eller Google? Hur ser vår mediakonsumtion ut om fem år? Hur smart och personlig kan en sökmotor bli?
Andra omgången av Daytona Sessions ägde rum på Rival den 12 februari. Precis som förra gången bjöd vi på några föreläsningar om Internet och framtiden.
Lyssna på föreläsningarna!
Läs mer om YABA - nytt pris för bloggar som skriver om webb, media och marknadsföring
Vad är Ung Kommunikation?
Det händer stora saker i samhället. Medie- och kulturformer förändras och därmed även möjligheterna runt dem. Det uppstår nya branscher, nya slags jobb och oändliga möjligheter att delta och påverka. Ung kommunikation är ett samlingsnamn för unga kulturformer och digitala medier samt innehållet, tekniken och dynamiken i berättandet genom de nya medierna.
[email protected]
Creative Commons
[email protected]
Nya vägar till målet!
Så här skriver Johanna Wistrand som gjort en intervju med Lars:
"Man måste inte gå den vanligaste vägen, dvs. från skrivbordet till ett etablerat förlag. Lars gick en annan väg: han tryckte upp boken själv, tog kontakt med en agent, och den 18 februari kommer hans första deckare "Spåren på bryggan", som han publicerade på eget förlag 2007, ut som pocketbok på Pocketförlaget." ... Läs hela artikeln!
Nu har alltså de litterära agenterna börjat jobba seriöst även med svenska författare! De stora förlagen har inte längre monopol på att bestämma vem som ska få en påkostad marknadsföring. Vad kommer det innebära för litteraturbranschen framöver? Är detta början på ett brokigare, mer spännande utbud, eller kommer det att leda till att smalare litteratur försvinner helt i floden av lättsålda produkter?
Vad tror du?
/Jessica
[email protected]