Miljoner för att skapa världsledande region!

25 miljoner kronor satsas under tre år för att göra Skåne-Blekinge till en av världens ledande innovations- och produktionsmiljöer för rörlig media/cross media. Projektet är den största offentligfinansierade satsningen i sitt slag i Sverige.

Läs mer här

God fortsättning och Gott Nytt År!

/Hampus

Tips i lågkonjuktur

En lågkonjunktur betyder inte att småföretagen ska dra i handbromsen. Tvärtom är det läge att få ut mesta möjliga av perioden. Marie Reinius, vd på Svenska riskkapitalföreningen och Nicklas Mattsson, chefredaktör på tidningen Entreprenör, bjuder här på sina tips om hur en entreprenör bäst utnyttjar krisen.

Läs på IDG här!

/Mattias

Hyper Island med i nytt spännande forskningsprojekt

Projektet "Det svenska digitala reklamundret" har fått drygt 2 miljoner från KK-stifelsen angående forskningsramen Unga Nätkulturer. Så här skriver KK-stifelsen på sin webbplats:

"Inom projektet studeras hur de svenska framgångarna inom digital reklam har uppstått och konsekvenserna inför framtiden. Frågeställningar är hur nätverket bildades, hur kompetenser från nätkulturen omsattes till ett kreativt och högteknologiskt entreprenörskap och vad som stimulerade entreprenörskapet. Gynnade den svenska traditionen av tidig teknikanvändning, bland annat datorer i skolan och hemdatorer, uppkomsten av denna nätkultur? Projektet är ett samarbete mellan Chalmers tekniska högskola, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, Reklamförbundet och Hyper Island. Projektledare är Ann-Sofie Axelsson, fil.dr., Chalmers tekniska högskola. Projektet får 2,143 miljoner kronor."

Grattis Hyper Island, fantastiskt kul! Vi kommer såklart nyfiket att följa detta projekt. Det finns även många andra intressanta projekt som blivit beviljade som man kan läsa om här.

God jul och ett riktigt gott nytt år till er alla på BlekingeUPP! :-)


Hälsar Ida och de andra på Reaktor Sydost

Kaj Mickos bästa tips

Kaj Mickos är innovationsprofessor och programledare för 72 Hour Race på TV 8. Han har lång erfarenhet av att guida nykläckta innovatörer på deras väg mot succé. Här delar han med sig av sina bästa tips. 


Delta Garden

Det pågår en revolution i världen. Med hjälp av ny teknik, bättre datorer och snabbare bredband kommunicerar fler människor med varandra än någonsin tidigare. Makten förskjuts. Från tv-bolag till tittare, från producenter till konsumenter, från politiker till väljare. Oavsett bransch eller samhällssektor är trenden densamma. Människor vill vara med, skapa, publicera, påverka. Kort sagt: Delta!
Läs mer på Delta Garden.

Deltagarkultur

Hur definieras deltagarkultur egentligen? Interacting Arts är ett hopkok av konstnärer, aktivister, mediekritiker och spelare. De har i åratal utforskat interaktion i gränslandet mellan spel, konst, lek, aktivism, litteratur osv...
Kolla boken Deltagarkultur!

Camilla

Nya Vågen i P1: Var finns kreativitet och vad får den att växa?

P1 tisdag 2 december kl 14.03 och 3/12 kl 18.15


"I det kulturekologiska perspektivet är det helheten och sambandet mellan de olika delarna som står i blickpunkten. Ideellt och professionellt, kommersiellt och ickekommersiellt, högt och lågt betraktas med samma blick. Allt ingår i systemet.

Lars Tibell, operachef på Malmö Opera och Musikteater, Cristina Gottfridsson, dramatiker och David Polfeldt, vice VD på dataspelsföretaget Massive Entertainment, diskuterar kultur och kreativitet i Skåne tillsammans med författaren Sven Nilsson."

läs mer om programmet: http://www.sr.se/sida/default.aspx?ProgramId=3048

lyssna direkt eller ladda ner programmet i efterhand: http://www.sr.se/p1


Hur man gör det omöjliga möjligt...



På en Transfer-träff i Helsingborg samlades unga som gamla Transfer-medlemmar för att lyssna på filmskaparen och föreläsaren Robert Lillhonga.

Robert Lillhonga blev otroligt prisad för sin debutfilm Hata Göteborg. Filmen handlar om det meningslösa ungdomsvåldet och manlig och ungdomlig vänskap som ibland blir till ett fängelse. Det är en otroligt prisad och populär film trots sin otroligt pressade budget. Kostnaderna för att producera en svensk långfilm brukar ligga uppåt fem till femton miljoner kronor och det är just detta som gör Robert Lillhongas bravad mer än nämnvärd. Hata Göteborg skapades nämligen med en budget på bara 295 000 kronor!

Filmcoachen Hampus Schildfat var på plats och hoppas nu på att Robert ska ta sig tid till at komma till Blekinge under våren för att berätta mer om sina bravader… håll tummarna!

www.transfer.nu

RSS 2.0