Unga & nätverkskulturer i Jönköping

Lisa (coach) och Camilla (projektledare) kommer under torsdag och fredag att besöka Ungdomsstyrelsens konferens om unga och nätverkskulturer! Detta äger rum på Elmia i anslutning till DreamHack. Ska bli mycket kul och spännande tycker vi!

Läs mer om eventet här.


Vad är Blekinge UPP?



Blekinge UPP är ett treårigt projekt med stöd av EU:s strukturfonder för tillväxt och entreprenörskap. Projektet drivs av Musik i Blekinge i samarbete med Reaktor Sydost och Region Blekinge och med Netport, Blekinge Tekniska Högskola, Blekinge Businessincubator och Länsstyrelsen som medfinansiärer.

Projektet ska stimulera entreprenörsskap och tillväxt inom den kreativa sektorn och framförallt inom musik, film och ung kommunikation och i dess skärningspunkter. Konkreta mål är fler arbetstillfällen och företag. Projektet har ett brett perspektiv på entreprenörskap: Arbetstillfällen och utkomst kan skapas på många sätt. och det är idéerna och verksamheten som ska styra formerna.

Målgruppen för projektet är du som är ca 18-40 år och har en vilja att skapa dig sysselsättning och utkomst inom fokusområden. Efter nyår kommer du att kunna få individuell hjälp av projektets sju anställda. De ska fungera som coacher, stöd, bollplank, rådgivare, möjlighetshittare m.m. Du kan redan nu kontakta projektet via [email protected]

Camilla Bengtsson
projektledare
Blekinge UPP

Nytt mediecenter byggs i Malmö hamn

Tips från Susanne:
http://sydsvenskan.se/nojen/article387634/Nytt-mediecenter-byggs-i-Malmo-hamn.html

Upplevelseindustrin

Läs om Blekinge UPP och annan aktuell info på: http://www.upplevelseindustrin.se/


Lite kort och gott...



Namn: Jonas Beef Elvis Andersén
Mission: Blekinge Upp

Född och uppväxt i Karlskrona. Musiken kom tidigt in i mitt liv och har satt en rejäl prägel. Har under de senaste typ 10 åren frekvent turnerat internationellt med egna bandet The Bones. Jag har skaffat massa erfarenheter längs vägen och de delar jag numera med mig av genom föreläsningar åt studieförbund mm. Föreläsningar som bl a handlar om band och artisters rättigheter, skyldigheter samt vissa hinder som kan dyka upp när man minsta anar det.
Jag har även jobbat med flera festivaler, skiv- och bokningsbolag under åren och därgenom fått ett ganska omfattande kontaktnät vilket förhoppningsvis kommer till nytta i BlekingeUpp.
Vi står inför en stor utmaning och det är något jag verkligen ser fram emot.


Kort om Mattias Andersson



Mitt namn är Mattias Andersson, kompositör, egenföretagare, entreprenör och examinerad medietekniker från BTH i Karlshamn med inriktning mot digital ljudproduktion. Har även studerat musikproduktion och låtskapande vid Växjö universitet. Nu är jag är 26 år, född och uppvuxen och nu mera återigen bosatt i Karlskrona. Här bor jag med min sambo, min studio och våra två kakelugnar, men då mitt arbete allt ofta kräver mobilitet befinner jag mig inte helt sällan runt om i blekinge, Småland och Skåne.

Ljud och musik är min melodi och detta får jag utlopp för genom produktionsbolaget Arctic Sound där jag komponerar allt från reklamjinglar och filmmusik till ljudeffekter i spel. Webbproduktionsbolaget Pamm drivs av mig och tre andra drivkraftiga själar där fokus ligger på egenutveckling av webbtjänster inom ny media. Tillsammans med min bror driver jag även ett projekt som syftar till att främja kulturengagemanget i Blekinge.

Det är med stor spänning och förväntan jag ser på de nästkommande tre åren inom Blekinge Upp och jag ser mycket fram emot att få träffa och ta del av alla spännande människor och projekt som finns där ute.

 Vi ses!

Mattias Andersson

Tobias Karlsson



Jag är uppvuxen i Olofström men flyttade vidare till Malmö för att få hålla på med musik som största ämne under gymnasietiden. Utifrån det skapades mitt intresse för musikbranschen. Efter en flytt till Örebro för pluggande inom filosofi och retorik så blev det sedemera Hulstfred och utbildningen Music Management där jag utvecklade min kunskap om branschen men även inom ekonomi och entreprenörskap.

Jag jobbar för tillfället mestadels som projektledare/producent för events inom upplevelseindustrin men jobbar även med festivaler så mycket jag hinner med. Festivaler jag har jobbat med är Rookiefestivalen, Rookie on Tour. Jag har också  samarbeten med festivalen Öland Roots, som jag gjorde en miniturné med 2007 där Kapten Röd och Majorerna var huvudakt. Events jag har jobbat med är Game Concept Challenge, U1 (KK-stiftelsens utställning i Karlshamn) och TellUs Filmfestival.

Jag jobbar även som Manager/koordinator/kontaktperson för Studio NetPort. Där jobbar jag framförallt med marknadsföringen av studion och skapar samarbeten mellan studenter (även examinerade studenter) och näringslivet. Jag har även hand om bokningar, sponsorer och andra externa kontakter. 

Under projektet You Us and Them jobbar jag tillsammans med Johan Höög (High Graphics) med det mesta inom musikbranschen. Vi gillar smarta helhetslösningar och sätter helst inga gränser. Vi har bland annat släppt en skiva, tagit fram merchandise-kollektioner och håller just nu på med bokningar. Läs gärna mer på hemsidan. 

Länk till hemsidan och myspace:
You Us and Them | myspace/youusandthem

Länk till: BLTs artikel om You Us and Them

Jag har även hunnit med en mindre karriär som musiker i några band där sång har varit mitt instrument. Jag har även jobbat som trubadur och giggat som afterskiband i Österike. Numera muciserar jag mest för mig själv men ibland sätts det ihop oanade konstellationer av musiker där jag mer än gärna tar plats.    

Mitt fokusområde är musikbranschen men brinner för nya lösningar och ideér inom hela upplevelseindustrin.

// Tobias
 
[email protected]

Hanna Nilsson




Jag heter Hanna Nilsson, är 26 år och bor i Karlskrona, var jag även är född och uppväxt. Jag är beteendevetare och folkhälsovetare, det vill säga att jag har specialiserat mig på människors beteenden, drivkrafter och vad vi mår bra av.        

Senast läste jag på Hyper Island, 2 år inom business management, vilket bland annat innebar en fördjupning inom företagande och innehöll således betydelsen av varumärke, kundrelationer, affärsidé, marknadsföring etc...

Nog om mina studier, mitt senaste arbete var också inom Landstinget Blekinge i ett stort EU-projekt, var jag arbetade i ett av delprojekten som handledare och projektsamordnare, vilket bland annat innebar en hel del individuell coaching och en hel del grupprocesser. Det bästa med mitt dåvarande arbete var att dagligen få arbeta med andra människor och grupper sammansatta av unika karaktärer.    

Förutom att jag arbetar som coach för Blekinge UPP, driver jag ett eget företag som heter "Loop management" http://www.loopmanagement.se/  där jag arbetar med föreläsningar, kurser och individuell coaching, inom ämnena ledarskap, stress och personlig utveckling .  

Jag har gjort 2 stora saker på senare år som har påverkat och förändrat mitt liv oerhört mycket!        

1. Det ena var att jag 2004 fick möjlighet att studerade folkhälsovetenskap utomlands under 3 månader. Kursen syftade till att öka förståelsen för människor från andra kulturer som har andra förutsättningar i livet. Jag valde att åka till Sri Lanka för att själv erfara hur det är att vara invandrare i en kultur där jag själv varken kan det verbala språket eller de icke verbala koder som finns i samhället. Detta var otroligt lärorikt både ur synvinkel att öka min förståelse för den problematik som invandrare i Sverige ställs inför, men jag fick också upp ögonen för hur bra jag själv hade det här hemma. Jag började värdera saker och ting annorlunda, gjorde andra prioriteringar än tidigare och blev nog mer hänsynsfull och ödmjuk gentemot mina medmänniskor.      

2. Det andra som också har hjälpt mig att utvecklas som människa, var min tid på Hyper Island. Som beteendevetare kan man en massa saker om beteenden, om hur människor och grupper fungerar i teorin. På Hyper Island fick jag leva detta som jag tidigare hade läst om. Jag fick möjlighet att göra ett flertal personlighetstester, vara aktiv medlem i grupprocesser och handledare i andras grupprocesser. Vi jobbade massor med feedback och självinsikt och det bästa av allt var att alla var så öppna med vad de kände och tänkte i olika situationer i processen. Tack vare detta tolkar jag andra människor på ett helt annat sätt än tidigare. Man utgår ju oftast ifrån sig själv och någonstans tror man att alla andra är lika dana, vilket de såklart inte är.       

Egenskaper som karaktäriserar mig är: positiv, öppen, utåtriktad, envis och mycket målmedveten.        

Mitt motto är att "allt är möjligt"!        

Mina drivkrafter är lärande och utveckling. Jag älskar att samarbeta med människor som tänker på annat sätt än jag själv och jag ser verkligen fram emot att få utvecklas i en grupp med så olika yrkeskompetenser som vi coacher i Blekinge UPP förfogar över.   

/Hanna 

Blekinge UPP i Sydöstran

EU-projekt kan ge 40 nya jobb

Coacherna ska verka genom olika aktiviteter bland annat via föreläsningar och på nätet. De kan också nås på mail eller telefon.
Foto: Mattias Mattisson

BLEKINGE 40 nya arbetstillfällen och 15 företag – det är målet med EU-projektet Blekinge UPP.
– Sju personer är anställda på deltid. Deras jobb: att fungera som coach och bollplank åt människor som vill leva på sitt kreativa arbete.



Det säger projektledare Camilla Bengtsson, Musik i Blekinge.
Det handlar om ett treårigt projekt med en budget på 13 miljoner kronor.
Bakom ligger EU:s strukturfonder för tillväxt och entreprenörskap.
Projektet drivs av Musik i Blekinge i samarbete med Reaktor Sydost och Region Blekinge.
– Vår målgrupp är personer i åldern 18-40 år som redan idag är verksamma inom den kreativa sektorn. Vi vill ge stöd åt alla dem som skulle vilja mer, kanske till och med försörja sig på det.
Med kreativa sektorn menar man till exempel musik- och filmbranschen. Inte helt enkla födkrokar för den oetablerade.
Coacherna kommer från hela Blekinge och utanför. De verkar inom olika genrer.
En av dem är Jonas Anderse´n, sångare i The Bones. Han har sedan tidigare erfarenhet av att uppmuntra unga musiker. Hanna Nilsson är egen företagare inom business management, Jessica Schiefauer har litteratur som sin inriktning, Hampus Schildfat jobbar med böcker och film, Mattias Andersson musik och webb, Lisa Westerlund musik liksom Tobias Karlsson.
– Den närmaste tiden ägnas åt att sätta sig in i uppgifterna. Coacherna ska verka genom olika aktiviteter bland annat via föreläsningar och på nätet. De kan också nås på mail eller telefon, berättar Camilla Bengtsson.

av Lottie Håkansson


Läs artikeln på sydöstrans webbsida

Lisa Westerlund



I en liten andningspaus mellan dominospelande farbröder och en grupp oavbrutet pladdrande Popkollotjejer på min arbetsplats i Lund funderar jag över mina åtaganden i sällskap med en kopp kaffe. I ett infomail beordrade Camilla oss att fundera ut en muntlig presentation av oss själva på 15-20 minuter. Jag måste tillstå att jag blev en smula modfälld: jag är bara 22 år gammal, hur ska jag kunna hålla låda om mig själv i tjugo hela minuter? 

Om jag i snitt lägger 60 sekunder på varje år av mitt liv borde det landa på en lagom lång monolog, men min uppväxt i Karlshamn var särdeles trygg och ärligt talat lite trist så fram till 16 års ålder hände det inte så mycket mer än att jag red på min ponny och längtade efter ett trumset som jag aldrig fick. 16 ganska tråkiga minuter för mina åhörare alltså.

De tre nästföljande åren, de där fina gymnasieåren, skulle bli lite roligare; trots att jag inte flyttade mig rent geografiskt väckte tristessen hundratals idéer som mest handlade om musik. Jag startade mitt första band, fick ovärderlig hjälp av Camilla och Alarm, skrev mina första låtar, bokade mina första spelningar och gjorde min första dokumentärfilm och musikproduktioner och så vidare. Här skulle jag få prata på i rask takt för att hinna med allt.

De tre sista åren, fram till idag, skulle jag nog inte få in på tre minuter ens om jag försökte. Kort kan man säga att jag verkar i alla små vinklar, skrymslen och vrår av musikbranschen. Jag försöker driva någon slags artistkarriär, jag peppar musiktjejer genom Popkollo, jag är serviceminded på Malmös tuffaste kulturhus Inkonst, jag tvingar folk att lyssna på kvinnliga artister som stans enda feministiska DJ, jag håller ordning på kids och replokaler på en musikförening i Lund, jag ska alldeles snart bli egen företagare och släppa en skiva på eget bolag. Därtill har jag kvar min gamla ponny och jag har äntligen gjort slag i saken och köpt mig ett trumset!

Numera bor jag i Karlshamn, i ett hus vid havet ute på Vägga udde. Och inser att från Blekinge UPPs kontor ser jag mitt dagis, min låg- och mellanstadieskola, min högstadieskola och min gymnasieskola. Det känns rätt bra att vara tillbaka där allt började och jag hoppas på en spännande tid med Blekinge Upp!

Om Blekinge UPP i Blekinge Läns Tidning

Deras jobb är att skapa 40 jobb i nöjesindustrin

De ska få fler att jobba i upplevelseindustrin. Projektledare Camilla Bengtsson och coacherna som ska hjälpa kreatörer att starta eget eller få jobb i branschen Tobias Karlsson, Lisa Westerlund, Jessica Schifauer, Mattias Andersson och Hampus Schildfat.

Jobbet & Pengarna 2008-11-06 | Uppdaterad 2008-11-06

De ska få kreatörer att starta eget.
Målsättningen är att skapa 40 nya arbetstillfällen och 15 nya företag.

–Det finns massvis av människor inom den kreativa sektorn. Det ideella entreprenörskapet är stort, men få tar det vidare.Med rätt hjälp och stöd skulle de kunna utveckla det till ett verkligt avlönat arbete, säger projektledare Camilla Bengtsson.
Upplevelseindustrin har under de senaste åren haft en stadig tillväxt och i dag står den för nästan fem procent av Sveriges BNP, som är ett mått på den totala ekonomiska aktiviteten under ett år. Totalt sysselsätts 280000 personer i branschen.
–Människan konsumerar allt mer kultur och upplevelser i olika former och behoven att kommunicera, mötas och underhållas ökar. Upplevelseindustrin är i dag den fjärde största branschen i landet mätt i förädlingsvärde.
I Blekinge är det dock få som är sysselsatta inom musik, film och ung kommunikation. Detta vill nu projektet Blekinge Upp ändra på.
Projektet ska pågå i tre år och finansieras med totalt 13 miljoner kronor varav hälften kommer från EU:s strukturfonder för tillväxt och entreprenörskap.
Nyligen har Camilla Bengtsson anlitat tio personer på halvtid som ska fungera som coacher och bollplank åt intresserade kreatörer. Målgruppen är personer mellan 16 och 40 år. Det kan vara musiker, låtskrivare, arrangörer, filmskapare, manusförfattare och tekniker som är beredda att stå på egna ben.
–De kan vara arbetslösa eller sysselsatta inom andra områden eller studerande. Huvudsaken är att man vill åstadkomma något och bedriva verksamhet inom musik, film och ung kommunikation, säger Camilla Bengtsson.
Hon räknar med att ett par hundra personer på något sätt ska komma i kontakt med projektet. Slutresultatet ska dock bli 15 nya företag och att det skapas 40 nya arbetstillfällen inom upplevelseindustrin.
Projektet räknar med att kunna fånga upp en och annan som annars kanske kommer att lämna länet.
–Många som studerar på högskolan flyttar från länet när de avslutat sin utbildning. Detta kan vara ett sätt att ta tillvara på deras kunskaper och få dem att se möjligheter att stanna kvar efter avslutad utbildning.


http://www.blt.se/jobbet_o_pengarna/deras-jobb-ar-att-skapa-40-jobb-i-nojesindustrin(957453).gm#comments

Jessica tipsar: artikel om kultur- och upplevelseindustri


(Avsnittet med rubrikerna Konsten och näringslivet och Upplevelseindustrin är särskilt intressanta!)


Kulturpolitik - för vem?

Ur Teatertidningen nr 4/08


Ann-Sofie Köping - lektor vid Södertörns högskola och programansvarig för programmet Konst, kultur och ekonomi - undrar om kulturpolitiken verkligen ska reduceras till enbart ekonomi. Följ hennes resonemang om hur vi har hamnat där och vad som krävs för att vända utvecklingen.

läs hela artikeln på tidskrift: http://tidskrift.nu/artikel.php?Id=5510

Kick-off för BlekingeUPP!

Den 27-28:e oktober hade vi kick-off i Valjeviken, Sölvesborg. Planen för dessa två dagar var att alla vi som ska jobba med BlekingeUPP skulle lära känna varann ordentligt, plus såklart diskutera projektet en hel massa. Tack Hampus, Lisa, Jonte, Jessica, Hanna, Mattias, Tobias och Camilla för två riktigt goa och intensiva dagar! Det känns helt kanon att det är ni som ror skutan! Det här kommer bli hur bra som helst! :-)

Här kommer lite bilder:


The gang! Övre raden fr v: Hanna, Hampus, Mattias, Jonte.
Främre rader fr v: Tobias, Jessica och Lisa


   


kram /Ida (Reaktor Sydost, stolta partners i projektet! :-)

Rösta på Hyper Island!

Rösta på din favorit till årets trendpris!

Hyper Island är nominerade till årets trendpris - Hyper Island - innan studenterna examineras får de förfrågningar från hela världen!

Gå in och rösta!

http://www.sostockholm.com/trendgalan2008/rosta.asp

Mvh/Hampus (Blekinge UPP)

RSS 2.0