Nya adresser!

Denna bloggen används inte längre. Vi hänvisar istället till www.blekingeupp.se samt www.bleuppind.se
Det är där det händer nuförtiden!

Fan-funding!

OK, vill ni släppa er musik men har varken råd med inspelning, tryck/distribution eller marknadsföring? Kolla in de redan befintliga modellerna som gör att dina fans hjälper dig med cashen!

Länk till Music Think Thank som skriver om fenomenet

/ Tobias
[email protected]

Gratis upplevelser!

Ja, antingen kan man ju köpa de här jeansen för 3500 http://blekingeupp.blogg.se/category/camilla-bengtsson.html eller kan du skapa dina egna upplevelser helt gratis! och en hjälp på vägen får du idag utav studenterna på BTH!

Att trenden går mot att konsumera upplevelser hör man allt oftare och allt fler entreprenörer intresserar sig av detta! Under Expo dagarna igår och idag, kan man som besökare prova på examensarbeten som bygger på individuella lösningar och aktivt deltagande från just DIG! http://www.blekingeupplevelseindustri.se/ eller http://bth.se/ 

Själv provade jag på spel, lyssnade på hur kläder kan låta, besökte en jungel och massa massa mer!! Och det är ju inte svårt att förstå varför vi vill konsumera upplevelser... men det går inte att beskrivas i ord, det måste upplevas!!
 
Besök östra piren i Karlshamn (vid Gormet grön) kl.11-15 idag!
 
/Hanna

Upplevelser är inne!

De kostar 3 500 kr styck. Lite dyrt för ett par jeans kanske? Men så har byxorna också ett förflutet och marknadsförs med en doft av vildmark. Det är östersundsföretaget Bröderna Olssons designerjeans som under sju månaders tid och i vått och torrt, burits av samer i Jämtland. Det innebär att de är slitna av renskötsel, rispade av granris, har märken efter snusdosor och kniv i bältet och överhuvudtaget bär spår av sina ägare. Dessutom är de inte tvättade på hela tiden...

[email protected]

Om man alltid bryr sig om andras åsikter,vad är det för mening att ha en egen?

Detta påstående levererades under en föreläsning som jag var på för ett par veckor sedan, och det fick mig verkligen att tänka efter! I en första anblick lät det här påståendet/reflektionen givet! 

- klart att jag inte kan hålla på att bry mig om vad andra tycker jämt och ständigt!

...och andra sidan är det väl just det som berikar ett möte mellan två eller fler individer... att vi ser saker ur olika perspektiv och att vi faktiskt bryr oss om vad andra tycker och tänker! När en annan människa delar med sig av sina tankar och åsikter finns det ju fantastiska möjligheter för mig att plocka guldkorn ur resonemanget och bilda mig en egen uppfattning, Att lyssna, tänka och förstå det nya, applicera det på min ursprungstanke och sedan göra det till mitt eget, det passar i alla fall mig bäst!

Det som känns tokigt är när anledningen till att dela med sig mer handlar om att få bekräftelse på att sin åsikt är "rätt" och "riktig"! Att det ens finns ett rätt eller fel i en en åsikt, förstår jag inte alls... är det inte det som är hela grejen med att ha just en åsikt... att de kan variera... annars skulle jag ju leverera fakta!


/Hanna


Fler användningsområdet för Twitter

Det finns en massa olika verktyg för att få ut så mycket som möjligt av sitt twittrande. Varför inte dra igång en omröstning? Lägga ut lite bilder eller bara slänga upp ett litet videoklipp?

Flera olika sätt att nyttja Twitter!


/ Tobias
[email protected]

Storytelling

Alla pratar om storytelling i dag. Men vad är det egentligen? Här berättar Matts Heijbel om Corporate Storytelling!
Camilla

Lev din dröm!

Idag har Blekinge UPP gjort en del förberedande jobb till vår plats i en monter som NetPort kommer att ha på Nordic Game. Gröna drömmar och skifftande arbetsuppgifter är dagens mening. 


Vinn 100.000kr!

Fick ett mail till mig i morse som jag tänkte delge bloggläsarna här!

Affärschansen

Var med i Driva Egets nya stora tävling - bäst affärsidé belönas med 100 000 kr!

De flesta har någon gång haft en idé och tänkt "det där skulle bli en bra affärsidé". Kanske du också? Men har du gjort verklighet av idén? Nu får du chansen att göra just detta - att gå från idé till verksamhet. Har du en bra affärsidé får du chans att presentera den för Driva Egets Anders Andersson och en utvald jury under slututställningen på Berghs School of Communication i Stockholm den 28-31 maj. Under utställningens sista dag nomineras tio idéer, och den 16 september utses vinnarna på Skandiabiografen i Stockholm. Läs mer om tävlingen här.

/Mattias
[email protected]

10 tips - så blir du mer kreativ!

  1. Anställ olikheter inte likheter med vad ni är idag.
  2. Installera en slumpväljare i hissen så att alla hamnar på olika våningar. Börja med att trycka på fel våning redan idag.
  3. Byt almanackor med varandra på kontoret.
  4. Ta med era barn till kontoret.
  5. Bjud in era kunder tidigt i olika projekt.
  6. Bjud in vem som helst ifrån gatan till nästa möte.
  7. Korsbefrukta olika kompetenser i alla möten, t ex säljare och marknadsförare.
  8. Byt miljö ofta i mötet med varandra. Varför inte lägga nästa styrelsemöte på närmaste dagis?
  9. Skapa obalans. Stå gärna upp under mötet och sök obalans på ett ben utan att trilla. Sök obalans på marknaden.
  10. Använd enkelt språk, en bra idé håller bättre med enkelhet.
  11. Gör mer än vad som står på listan!

Källa: DetectiveMarketing.com

[email protected]


Grattis Karlshamn!

Vad roligt att Uggla kommer till vackra Karlshamn i sommar!

http://www.blt.se/noje_o_kultur/klart-med-ugglas-revy-i-karlshamn(1310245).gm


/Hanna


Sociala medier för alla band/artister

Länk till en av de bättre bloggarna om dagens musikbranch ...

...som för några dagar sedan skrev ett inlägg om just marknadsföring på Internet med hjälp av socaial medier mm. Check it out!

/ Tobias
[email protected]

företagsamma vänner...

Min sambo och jag har precis flyttat. Helt kanon, sånär som på flytten i sig själv och allt därikring. Vart tog alla polarna vägen? De som frivilligt (nä, jag hotade dem inte) anmälde sitt intresse att hjälpa till, hade inte något annat planerat vid denna tidpunkt. Allt var frid och fröjd tills ett par dagar innan möblerna skulle börja fraktas. Helt plötsligt skulle en god vän måla garaget, en skulle lacka om framskärmarna på sin bil, en tog en restresa till ett varmare land, nån skulle fixa hängrännan medan nån annan inte svarade när jag ringde. Flytten tog därför lite längre tid än beräknat men det löste sig till slut, med mycket möda och stort besvär i kombination med svordomar. Visst kan det i stridens hetta kännas lite surt över tomma löften, men man får väl vara glad att folk är så pass företagsamma i dessa tider...

// Jonte


Snacka så mkt skit du bara orkar!

När träffar man de mest intressanta människorna? och när kommer man på de mest genila idéer..? inte är det måndag-fredag mellan 8-17 i alla fall! Mitt råd till alla er där ute, är att snacka så mkt skit ni bara orkar! Prata med människor som ni annars kanske inte skulle, men bry er inte så mkt om vad ni pratar om, huvudsaken är att ni pratar! Släpp prestige och alla tankar om prestation, slappna av och va precis så galen som du bara kan vara! För ur dynga vaskas GULD!

Må gott och njut så mkt du bara orkar!

Kram på er!
/Hanna


Vad är en upplevelse?

Jag funderar var gränserna går. Att det faktiskt finns en bransch som kallas för just upplevelseindustri är härligt men var går de gränserna?

På Wikipedia står det så här.


Vilka är skillnaderna mellan att åka bergodalbana och att köra bil på en krokig väg? För mig handlar allt om en känsla som inte kan beskrivas så lätt. Den finns säkert hos oss alla men uppfattas olika. För just upplevelseindustrin här i Sverige har det tagits fram riktlinjer för vad som ingår, för att man ska kunna skilja på branscherna, men för oss alla går såklart gränserna där vi själva tycker att de gör det.

Var går era gränser?

RSS 2.0