IPRED så här långt...

I fredags var jag och hyrde film. Inte för att det var enda alternativet för att kolla på film men det kändes inte helt bekvämt att ladda hem någon ny film efter att IPRED-lagen började gälla 1 april. Jag är en av alla 80-talister som har vuxit upp när datorn och internet blev något för alla hushåll. Det har självklart satt sin prägel på mitt beteende på Internet. Utifrån detta kom det lite som en chock för mig när jag helt plötsligt inte riktigt kände att jag var bekväm med dessa vanor. Det som förvånade mig ännu mer var att det var väldigt många andra människor som hade valt att ta sig till videobutiken. Det hade varit intressant att få ta del av lite statistik kring detta.

Jag känner förstås till att det finns sätt att kringgå övervakningen men jag, precis som många med mig, har fortfarande inte hunnit sätta oss in i hur detta går till. En tanke som slog mig är att det bara borde dröja några dagar innan Aftonbladet eller någon annan kvällstidning kommer med löpet "Så här kommer du undan IPRED" jag tror inte att detta är slutet eller ens början på slutet av kopieringen som sker med datorer över internet utan jag tror att så fort det kommer information i massmedia så kommer de flesta att fortsätta att ladda hem/ladda upp precis som vanligt.

Och varför kommer det att bli så här? Jo, de lagliga alternativen är fortfarande för dåliga och har inte samma utbud som de olagliga varianterna. För att få allmänheten att gå över till den lagliga varianten krävs helt enkelt en heltäckande service som har allt det som finns i de olagliga nätverken.

Det finns lite att jobba på helt enkelt. Någon som har en idé?

Här har vi en länk om ämnet

Tobias

[email protected]

Kommentarer
Postat av: Tobias Karlsson

Och här kommer en länk om videobutikerna...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ipred/article4883223.ab

2009-04-12 @ 15:47:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0