"Påskentreprenören"

Enligt tradition firas påsken till minne av Jesus död och uppståndelse, http://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5sk men hur många av oss tänker egentligen på Jesus när vi vräker i oss av den allt överflödiga maten, alkoholen och godiset? Inte jag i alla fall... och hur många av oss som firar påsk är egentligen troende... men vi äter och dricker glatt ändå! Är det okej eller?


Högtider har alltmer börjat handla om konsumtion, än reflektion och för entreprenörer är högtider en guldgruva där man kan kränga det mesta. Men jag tror att människor faktiskt börjar bli rätt trötta och uttråkade på allt detta ätande och saker som ska köpas till ungar som ändå aldrig är nöjda utan gastar efter mer, mer, mer!

Jag tror dock att människor fortfarande är villiga att spendera pengar under påsken (och andra högtider) men trenden visar att människor alltmer söker sig till upplevelser där man själv få vara aktiv i någonting. Så jag har funderat på vad jag skulle vilja sälja och vad jag själv saknar i dagens utbud...  Jag kom på att jag ville bygga en by som efter högtid förändrades till den miljö som människor befann sig i när traditionen hade sitt ursprung. Under påsken skulle det här betyda att man som familj, eller enskild person kunde åka till "Påskbyn", välja karaktär och börja leva som man skulle levt då! På plats får man låna kläder och bostad efter vald karaktär och sedan handlar det om att lösa dagens bestyr under liknande förutsättningar som tidigare generationer. Jag tror att reflektion skulle vara oundvikligt efter en sådan här upplevelse!


Vad skulle ni vilja sälja under påsken? Och vad skulle ni vilja köpa? Kan man sälja vad som helst eller finns det någon gräns för vad som är etiskt och moraliskt försvarbart?


/Hanna


Kommentarer
Postat av: Camilla

Vilken bra idé Hanna - jag hänger på!!

2009-04-19 @ 11:10:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0