Hur lockar man sina fans idag?

Det finns en hel del bra exempel på nya och alternativa marknadsföringsmetoder i dagens upplevelseindustri. Ett av de som oftast lyfts upp och skrivs om är Nine Inch Nails marknadsföring eller snarare metoder för att få sina fans att bli mer hängivna och skapa ett köpbehov hos dem.

MIDEMNET pratade Michael Masnick om Trent Reznor och Nine Inch Nail med rubriken NIN case study.

En modell som Mike Masnick tar upp i artikeln och filmklippet ovan (följ länkarna), och som går att både diskutera och tolka på många olika vis, är: "Connect With Fans (CwF) + Reason To Buy (RtB) = The Business Model ($$$$)"

Med tanke på att det inte råder någon brist på band som gärna vill släppa en fysisk skiva (konstigt nog i dessa digitala tider) och mer än gärna synas med sin musikvideo på både Youtube och Myspace så behövs det läggas mer tid på att skapa kopplingar mellan banden och deras fans.

Det är först när det finns ett behov som man kan börja sälja sina produkter. Det låter logiskt men allt för många inom denna bransch ser produkten som den ultimata lösningen. "Bara jag har en skiva så ska jag börja spela mer ute och göra marknadsföring för bandet", "Bandet behöver någon som kan fixa fler gig åt oss" och "Vi måste ha ett skivbolag som vill släppa vår skiva" Alla dessa citat återkommer.

Allt faller dock tillbaka på om det verkligen finns ett behov från de som ska köpa deras skiva, betala för att se deras konsert och varför skulle ett skivbolag vilja signa ett band där det inte finns några anledningar för konsumenterna att köpa? Detta måste banden själva jobba med. Anledningar att köpa (Reason to Buy), och det hela börjar med att man skapar en kontakt med sina fans (Connect with fans). Precis som den fina modellen ovan!

Så vad är det du som spelar i ett band ska göra nu då?


Tobias

[email protected]   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0