Om man alltid bryr sig om andras åsikter,vad är det för mening att ha en egen?

Detta påstående levererades under en föreläsning som jag var på för ett par veckor sedan, och det fick mig verkligen att tänka efter! I en första anblick lät det här påståendet/reflektionen givet! 

- klart att jag inte kan hålla på att bry mig om vad andra tycker jämt och ständigt!

...och andra sidan är det väl just det som berikar ett möte mellan två eller fler individer... att vi ser saker ur olika perspektiv och att vi faktiskt bryr oss om vad andra tycker och tänker! När en annan människa delar med sig av sina tankar och åsikter finns det ju fantastiska möjligheter för mig att plocka guldkorn ur resonemanget och bilda mig en egen uppfattning, Att lyssna, tänka och förstå det nya, applicera det på min ursprungstanke och sedan göra det till mitt eget, det passar i alla fall mig bäst!

Det som känns tokigt är när anledningen till att dela med sig mer handlar om att få bekräftelse på att sin åsikt är "rätt" och "riktig"! Att det ens finns ett rätt eller fel i en en åsikt, förstår jag inte alls... är det inte det som är hela grejen med att ha just en åsikt... att de kan variera... annars skulle jag ju leverera fakta!


/Hanna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0